Van León naar Astorga

26 september 2015 - Astorga, Leon, Spanje

Vijftig kilometer in twee dagen op de chocoladetocht. Astorga is de chocoladehoofdstad van Spanje omdat hier de eerste chocoladefabriek opende in de negentiende eeuw en daarmee begon een lange traditie. Op weg naar deze hemelse plaats namen we een alternatieve route, deze was iets langer maar bezocht onderweg meerdere kleine dorpjes en leidde ons pad van de grote autoweg. De eerste dag wandelde we twintig kilometer en stopte bij een alternatieve alberque. Hier waren de wanden helemaal volgeschreven met pelgrimswijs- en onwijsheden. Tegen mijn verwachting in werd ik hier herenigd met meerdere oude bekenden: Jessica, één van de Amerikaanse zussen die ik op mijn eerste dag had ontmoet; en Christoff, een Duitse geschiedenisstudent die ik niet meer had gezien sinds Pamplona; en tot slot Eros, een wat oudere Italiaanse man ​die zich een tijdje als vader over ons had ontfermd. Het was een gezellige avond met gitaarmuziek, goedkope wijn en veel gezang. De volgende dag een lange dag van dertig kilometer die ons echter gemakkelijk afging. Helaas ook in deze alberque geen Wifi (nu heb ik een ontbijtje en doe ik verslag van de afgelopen twee dagen). Maar het heeft mij niet lang dwars gezeten dat ik geen verbinding had, want overal waren chocolatiers. Ik heb drie keer warme chocolademelk gedronken, en dat is geen melk met cacao maar heerlijk donkere gesmolten chocolade met room. Zelfs deze morgen heb ik ermee ontbeten. We moeten weer door want nu is het nog niet zo warm. Het is een prachtige dag en vandaag gaan we weer klimmen.

1. Francis:
    27 september 2015
    Hoi Klaas,

Klinkt weer erg vervelend allemaal! Bijzonder dat jij daar bent! Nog meer geschiedkundige dingen onderweg? Je loopt nu in ieder geval weer, te veel chocola en hemel kan niet goed voor je zijn ;).

Groetjes Francis
  2. Tine van Meurs:
    28 september 2015
    Hallo Klaas
    Eindelijk krijg ik weer een berichtje van jou.
    Zo te lezen gaat het goed met je.
    Veel bekenden weer gezien, dat is vast heel gezellig.
    En 50 km in twee dagen, top.
    Ga zo door en genieten!