Van Palas de Rei naar Melide.

6 oktober 2015 - Furelos, Spanje

De regen was vandaag eindelijk verdwenen, nu enkel een onheilspellend wolkendek en af en toe een plagerig zonnestraaltje. Veel kleine Galicische dorpjes die verleidelijk naar vermoeide pelgrims lonken met hun barren en kroegjes. Al sinds wij Galicië voor het eerst betraden betraden vonden we kleine smalle gebouwtjes die geregeld uitbundige decoraties hadden. Deze kleine gebouwtjes op palen van steen of hout stellen mij voor een raadsel, hun functie is voor mij geheel onduidelijk. Het meest logisch is dat ze als opslag dienen, maar het zouden ook bijenkorven kunnen zijn want elk exemplaar heeft meerdere kleine openingen. Straks lopen we weer verder en we hopen voor de avond in Arzua te zijn. Eergisteren aan mijn tweede credential begonnen, vanwege de grote hoeveel stempels.

1. Paul:
    Buen Camino Klaas,
    dit zijn inderdaad voorraadschuren voor mais maar ook voor groenten. Op palen tegen vocht en ratten. De naam: Horreos.
    Eet smakelijk met de Pulpo!
  2. Francis:
    7 oktober 2015
    Kijk, ik ben er niet geweest ofschoon ik er veel over lees de laatste tijd. Dus googlelen maar. Helaas is Paul mij voorgeweest anders had ik hier een zwetsverhaal op kunnen houde ;-- (.

Heb je al nagedacht wie in de familie na jou het pelgrimsgewaad gaat dragen? Of moet ik het maar gaan doen met een naslagwerk?

Alle gekheid op een paaltje, kort maar leuk verhaal.

☼   Hórreos
    Dit zijn granieten langgerekte speciale bouwsels op poten. De boeren bewaarden hierin hun voorraden maïs, koren, bonen, uien en groente. Het voordeel was dat deze producten goed drogen konden, want de wind had vrij spel, terwijl het ongedierte en vooral muizen er niet bij konden komen. Het onderstel is van graniet en de wanden zijn van graniet of hout met spleten voor de ventilatie. Het dak is van planken, leisteen of zelfs stro. De vormgeving van deze pittoreske gebouwtjes is typisch voor Galicië en veel van deze Hórreos zijn als monument bestempeld.
    De Galiciër vindt dit wel mooi, want zelfs bij nieuwe woningen wordt vaak een oude Hórreo, alleen voor de sier, opgericht!

Hórreos
  3. Theo Smit:
    7 oktober 2015
    ...jullie weten er niets van. Het zijn bakens voor UFO's.
  4. Paul:
    Francis & Theo,

beide bedankt!
  5. Klaas:
    8 oktober 2015
    Alle drie bedankt, van deze alienbakens/opslagschuren heb ik diverse foto's gemaakt vandaag. En inderdaad ook spiksplinternieuwe, maar ook kunstwerken en zelfs bushokjes in de kenmerkende stijl.