Van Sarria to Portomarin

4 oktober 2015 - Portomarin, Spanje

In het café waar ik mijn blog eergisteren schreef las ik over de invasie van barbaren die de laatste honderd kilometer van de Camino onveilig maken. Deze "horde"was direct herkenbaar vanaf het vertrek uit Sarria. Het type pelgrim was plotseling veranderd, vrijwel verdwenen waren de grote backpacks en de dagrugzakken namen hun plaats in. Ook waren hun beschrijvingen van het glooiende Galicische landschap nogal opvallend (bergen en kliffen in hun woorden ;P). Na tien kilometer bereikte we het honderd kilometer punt, het epicentrum van de barbaren zoals op de foto's te zien is. We zagen meer albergue's dan ooit maar vrijwel nergens was plek, dit vervult mij met een figuurlijk angst en beven voor vandaag. Gisteren hadden we een dag gevuld met stortregen en wind, dat ons ertoe deed besluiten om lekker binnen te blijven. Vandaag regent het iets zachter en ook de wind lijkt minder, dus lopen wij weer door. Bedankt voor jullie reacties, de laatste dagen zijn speciaal; erg goed voor zelfreflectie.

1. Henk ursem:
    5 oktober 2015
    HET EPICENTRUM VAN DE BARBAREN , voor ons Paul en Henk was dit anders, wij hebben hier over een andere instelling, de Camino is voor iedereen, en elke pelgrim levert zijn eigen prestatie! onafhankelijk van de afstand en de zwaarte van zijn rugzak, zodoende ergerde we ons nagenoeg niet aan de drukte, wij liepen over het algemeen wat langzamer dan de meesten, hier door liepen wij vaak redelijk alleen, en door de vele cafe,s konden we goed ontbijten en wat drinken. En het is nog maar 88 km
  2. Francis:
    5 oktober 2015
    Twee goede verhalen. Klaas doe je voordeel met de beleving van je vader, langzamer lopen en een ander perspectief. Ik vind het leuk om dit te lezen. En leerzaam, terwijl ik niet eens de Camino loop!

Je verhaal is in ieder geval weer leuk om te lezen en ik hoop dat je nog een paar leuke dagen krijgt ( zonder regen, wind en kou :)).

88 km... Alsof het niets is!!
  3. Dineke:
    Echte barbaren? Waar?
    Zelfs je beste vrienden blijken soms barbaren!
    Groeten Klaas! Nog veel plezier die laatste 100 kilometers!